Een goede onboarding is een eenmalige kans die je niet wilt missen
Onboarding: de eerste indruk telt
Een goed begin is inderdaad het halve werk. En toch lukt het in de drukte van alledag lang niet altijd om het meeste te halen uit de ontvangst en eerste weken van een nieuw team lid. Doodzonde, want een goede onboarding betaalt zich dubbel en dwars terug.
De eerste periode van een nieuw teamlid is een unieke (en eenmalige) kans. Het is het moment om verbinding te creëren en het DNA van een bedrijf diep in nieuwe mensen te verankeren.
Hoe doe je dat?
Onboarding moet een feest zijn, geen papierwerk. Het moet emotionele banden creëren tussen het nieuwe teamlid en een maximaal aantal teamleden. Het doel is de nieuwe persoon optimaal onderdeel te laten worden van jullie gedeelde missie en waarden. En hem of haar zo veel mogelijk de tools te geven het initiatief te nemen tijdens de eerste weken in een nieuw team.
Een aantal zaken die je daarbij zullen helpen:
- 🧬Cultuur, cultuur, cultuur: laat je missie en culturele waarden dé rode draad van je onboarding flow. Zeker, praktische zaken zijn ook belangrijk. Maar je cultuur is het hoofdgerecht.
- 🎮 Zet je onboardee achter het stuur: vanaf de start wil je je medewerkers in staat stellen het initiatief te nemen in hun ontwikkeling. Door je onboarding flow goed uit te denken en de nieuwe medewerker duidelijk te maken waar hij/zij voor wat moet zijn, help je hen op weg én betrek je ze actief.
- 👫Betrek je team: laat de onboardee vooral kennismaken met zo veel mogelijk ambassadeurs van jouw cultuur. Maak het hen vooral makkelijk om vanuit hun eigen perspectief over de cultuur te spreken (en gebruik je Manifesto als hulpmiddel)
- 🪜Niet alles in een keer: echt begrijpen vraagt om repetitie, het verhaal meerdere keren horen -bij voorkeur van verschillende mensen- helpt de nieuwe collega echt te voelen waar het bij jullie om gaat. Een goede onboarding is dus niet een middagje inlezen maar een getimed ‘stap voor stap’ proces van enkele weken.
- 🎯 Werk naar een doel toe: de beste afsluiting van een onboarding is toepassen wat je gehoord hebt en vooruit kijken naar de komende periode. Vraag je nieuwe collega tegen het einde van de onboarding periode dus haar/zijn doelen op te stellen, zowel qua cultuur als qua hard skills.
Klinkt als veel werk? Juist niet. Door te kiezen voor een vaste volgorde van stappen en juist verschillende mensen uit je team stukken te laten invullen krijg je niet alleen maximaal effect, je verdeelt het werk juist. Zeker als je je kernwaarden duidelijk hebt staan en je de juiste tooling hebt om het jezelf makkelijk te maken. Daar helpen we uiteraard graag bij.
Lees meer blogs
Jr. Culture Consultant positie
Jr. Culture Consultant positie
SUMM zoekt een energieke, ambitieuze en scherpe Jr. Culture Consultant. Een ideale eerste of tweede baan om veel te leren, directe klantervaring op te doen, en meteen verantwoordelijkheid te krijgen. Als Jr. Culture Consultant sta je centraal in hoe wij onze klanten bedienen: van het begin van een relatie tot de doorlopende diensten die we leveren om onze klanten te helpen een sterke teamcultuur te bouwen en te onderhouden.