Deep dive
#1 - De business value van cultuur
Vier redenen waarom investeren in cultuur loont
Culture eats strategy for breakfast
Dit is misschien wel een van de meest gebruikte wijsheden in het bedrijfsleven. En terecht: geen enkele bedrijfsstrategie kan succesvol zijn zonder de juiste teamcultuur die het gezamenlijke doel ondersteunt. We kennen het allemaal uit eigen ervaring: teams die sterke culturele waarden en gewoontes delen, functioneren gewoon veel beter. Ze behalen resultaten die andere, minder sterk verbonden teams eenvoudigweg niet kunnen realiseren.
En tóch vinden werkgevers het thema cultuur vaak een lastig onderwerp om echt in te investeren. Dit komt deels doordat ze zoekende zijn naar het ‘hoe’: wat doe je dan concreet om je cultuur consistent door te ontwikkelen? Daarnaast blijkt dat werkgevers moeite hebben om het verband te zien tussen teamcultuur en de harde, bottom line resultaten. Wat is de business case van investeren in je cultuur? Levert de tijd, moeite en geld die we investeren eigenlijk wel wat op?
In deze deepdive zoomen we in op de directe voordelen van een sterke teamcultuur voor je organisatie. We laten zien hoe een goed ontwikkelde cultuur niet alleen de prestaties van je team verbetert, maar ook een krachtig middel is om het juiste talent aan te trekken en te behouden. Daarnaast kijken we naar de impact van cultuur op klantrelaties en hoe het kan bijdragen aan het overtuigen en binden van je klanten.
De business case van investeren in je cultuur
Allereerst: voor de doorslaggevende invloed van cultuur op zakelijke prestaties van een team hoeven we niet te vertrouwen op alleen anekdotes en onze eigen ervaring. De relatie tussen cultuur en teamperformance wordt al decennialang uitvoerig onderzocht en keer op keer bewezen.
REDEN #1
#1: Hoe cultuur team performance bevordert
Onderzoek van Gallup toont aan dat het begrip van werknemers van het bedrijfsdoel en de cultuur direct samenhangt met hun effectiviteit en prestaties. Duidelijke verwachtingen, voortkomend uit een expliciete cultuur, zijn randvoorwaardelijk voor een prettige, effectieve en succesvolle samenwerking.
Deze duidelijk en gedeelde cultuur leidt tot minder vergaderingen, minder verzuim, meer aanpassingsvermogen en een hogere doelgerichtheid. Een echt team is meer dan de som der delen; een sterke cultuur maakt het verschil tussen een middelmatig en een winnend team.
REDEN #2
#2: Hoe cultuur helpt het juiste talent aan te trekken
Voor de meeste werknemers geldt dat werk meer is dan alleen een manier om de kost te verdienen. Getalenteerde en ambitieuze kandidaten worden aangetrokken door werkgevers met een duidelijke visie en een ondersteunende teamcultuur. Zij zoeken naar plekken waar ze zich kunnen ontwikkelen en iets kunnen bijdragen.
Als je als werkgever je missie en culturele DNA op een concrete, geloofwaardige en inspirerende manier weet uit te dragen, onderscheid je jezelf van andere werkgevers. Dit helpt niet alleen bij het aantrekken van meer kandidaten, maar vooral van kandidaten die op zoek zijn naar een werkgever en team waarmee ze zich kunnen verbinden door een gedeeld doel. Deze klik leidt uiteindelijk tot lagere recruitmentkosten, een kleinere kans op mismatches en een sterke basis voor een succesvolle onboarding van nieuwe teamleden.
REDEN #3
#3: Hoe cultuur je helpt het juiste talent aan je te binden
Iedereen wil het beste team, maar talent is schaars en de concurrentie op de arbeidsmarkt is groot. Daarom is het minstens zo belangrijk om ervoor te zorgen dat schaars talent blijvend aan je organisatie verbonden blijft. Juist de binding met de missie en cultuur van het bedrijf, en de mogelijkheid om hier als individu concreet aan bij te dragen, blijkt een van de meest effectieve manieren om medewerkers te behouden.
Het meebouwen aan de ontwikkeling van collega’s en de teamcultuur als geheel versterkt de betrokkenheid en stimuleert zowel motivatie als waardering. Dit creëert een positieve werkomgeving waarin medewerkers niet alleen voor een salaris werken, maar ook voor elkaar en het gedeelde doel. Wat vervolgens leidt tot meer loyaliteit, tevredenheid en een sterkere binding van waardevolle medewerkers.
REDEN #4
#4: Hoe cultuur je helpt je klanten te overtuigen
Veel werkgevers zien hun teamcultuur als iets ‘interns’ en hun marketing als een ‘externe’ boodschap. Dit is een misvatting. Je klantpropositie en werkgeverspropositie zijn namelijk twee kanten van dezelfde medaille. (Potentiële) opdrachtgevers willen graag weten met wie ze samenwerken. Voor zakelijke dienstverleners geldt in het bijzonder dat opdrachtgevers willen werken met leveranciers die duidelijk kunnen maken wat hen drijft en die hun talent- en teamontwikkeling goed geregeld hebben.
Je cultuur kan een krachtig onderdeel zijn van jouw onderscheidend vermogen. Zet deze troef in en geef opdrachtgevers een sterk argument om voor jou te kiezen in plaats van voor de concurrent.
WRAPPING UP
Practice what you preach & preach what you practice
Kijkend naar de vier manieren waarop cultuur business waarde creëert, wordt duidelijk dat cultuur niet alleen intern een rol speelt. Het is namelijk niet alleen bepalend voor de werking binnen jouw organisatie maar het beïnvloedt ook hoe de markt, klanten en talenten jouw bedrijf zien.
Een onderscheidende teamcultuur kan een krachtig concurrentievoordeel bieden, mits deze eerst intern doorleefd wordt en vervolgens consistent en geloofwaardig naar buiten wordt uitgedragen: ‘Practice what you preach & preach what you practice’ dus.
Door je culturele DNA expliciet te definiëren en in te bedden in dagelijkse teamrituelen, kun je die cultuur zichtbaar maken in je employer branding en klantpropositie. Zo draagt cultuur structureel bij aan het aantrekken van talent en het overtuigen van klanten
DEFINE
Culturele Diagnose
Grip op krachten en kansen van jouw huidige teamcultuur
Door middel van een bedrijfsbrede scan brengen we de sterke én de minder sterke aspecten van jullie huidige cultuur, leiderschap communicatie en team rituelen in beeld. En creëren we zo de ideale basis voor jullie toekomstige culturele roadmap.